Christine Pope - Grave Mistake - 4. fejezet

 


4



Nyitóest

 

Az első napból egy újabb nap lett, majd egy újabb. Hamarosan a lakás teljesen berendezett lett, és be kellett ismernem, hogy valószínűleg jobban élveztem az új bútorokat, mint kellett volna. Igen, volt mit elmondani a régiségekről, a korábban szeretett darabokról, amelyek magukba szívták korábbi tulajdonosaik egyedi energiáit... de az is sokat jelentett, hogy az asztalokon nem voltak égésnyomok a gondatlan cigarettacsikkektől vagy karcolások a túl sok költözés miatt.

Ahogy megígértem Archie-nak, megpróbáltam kutatni olyan varázslatok után, amelyek talán kihúzzák őt a szorult helyzetéből, de eddig nem sok mindent találtam. A saját mágiakönyveimben szereplő varázslatok többsége olyan jóindulatú témákra korlátozódott, mint a gyógyítás és a bőségvarázslatok, és bár a sötétebb szövegek talán adtak némi információt arról, hogyan lehet valakit varangyossá - vagy macskává - változtatni, eléggé kevéssé segítettek abban, hogy használható adatokkal szolgáljanak arról, hogyan lehet valakit visszaváltoztatni.

Furcsa módon a váratlan szobatársammal jobban kijöttünk egymással, mint gondoltam volna. Megkért, hogy a macskaágyat a második hálószobába/irodába tegyem, és mivel nem töltöttem ott túl sok időt, nem volt olyan, hogy sokat botlottunk egymásba. Hajlamos volt arra is, hogy amint kinyitottam a bejárati ajtót, kisurranjon, hogy bejárja a környéket. Fogalmam sincs, hogyan sikerült elkerülnie, hogy elüsse egy autó, vagy felfalják a prérifarkasok, de feltételeztem, hogy van valami abban, hogy macskatestben emberi agy van.

Egyszer megkérdeztem tőle, miért nem tűnt fel senkinek, hogy ugyanaz a szürke macska ólálkodik a környéken évtizedek óta, mire ő csak félrebillentette a fejét.

"Az emberek azt látják, amit látni akarnak" - válaszolta, egy rejtélyes megjegyzéssel, amely nem sokat segített a helyzet megvilágításában, de később rájöttem, hogy csakis ez az igazság. És mivel kiderült, hogy nem feltűnő társ - legalábbis soha nem kellett aggódnom amiatt, hogy a fürdőszoba közelében ólálkodik, és megpróbál bekukkantani, amikor kilépek a zuhany alól -, úgy gondoltam, megtarthatja a titkait. Miután megátkozták, hogy legalább hatvan évig egy macska testében maradjon, valószínűleg kiérdemelte ezt a jogot.

Ugyanazon a héten, amikor beköltöztem, Brett átjött, és a földszinti üzlethelyiséget az általam elképzelt azúrkék paradicsommá alakította, és mesélt egy helyi művészről is, aki gyönyörű falfestményeket és táblákat festett. Felvettem a kapcsolatot Hazel Marrral, a szóban forgó művésszel - akiről kiderült, hogy csak néhány évvel idősebb nálam, és akivel rögtön jól éreztem magam -, és a bolt mennyezetét gyönyörű éjszakai égbolttá alakította át, amelyet az állatöv összes csillagképe díszít, a bejárati ajtó fölött pedig egy gyönyörű félholddal.

A vitrinek és asztalok megrendelése, valamint a boltban eladni kívánt különféle tárgyak megrendelése kicsit több időt vett igénybe. Mégis, kevesebb mint egy hónap telt el, mire készen álltam arra, hogy megnyissam az Once in a Blue Moon üzletet a nagyközönség előtt.

Josie azt tanácsolta, hogy tartsak nagyszabású megnyitót, italokkal és harapnivalókkal. "Az emberek persze kíváncsiak a helyre" - mondta egy délután, amikor beugrott megnézni, hogyan haladnak a dolgok. "De a pia tényleg segít, hogy bejöjjenek az ajtón."

Nem tudtam megállni, hogy ne nevessek a megjegyzésén, bár volt egy olyan érzésem, hogy igaza van. "Ha ez az, amire szükség van" - válaszoltam, arra gondolva, hogy az ételek és italok, ha mást nem is, de jó adókedvezményt jelentenek. "És nagyon örülnék, ha segítenél elterjeszteni a hírt."

"Tekintsd úgy, hogy el van intézve" - mondta.

És ezért volt az, hogy amikor április kilencedikén, pénteken hivatalosan is megnyitottam a Once in a Blue Moon ajtaját, rögtön emberek özöne özönlött be. Josie, természetesen, és az unokaöccse, Brett, akit egy vékony, szőke nő kísért, akiről azt hittem, hogy a felesége. Korábban már megtudtam, hogy Josie évek óta elvált, és nem áll szándékában újraházasodni - "miért pazarolnám az időmet erre a hülyeségre?" - kérdezte retorikusan az egyik látogatásakor -, és vele jött Hazel, a művésznő, akivel már összebarátkoztam, amikor az üzlet mennyezetén dolgozott. Volt egy olyan érzésem, hogy Hazel örült, hogy egy kicsit balközépen álló ember is felbukkan a városban - világosbarna hajának csíkjai a hangulatától függően váltakoztak, és azon a bizonyos estén kék és rózsaszínűek voltak, és egy apró gyémántcsap volt az orrában -, míg én tudtam, hogy határozottan örülök, hogy egy velem egykorú nővel találkoztam, aki nem nézett félre, amikor lazán bejelentettem, hogy gyakorló boszorkány vagyok. Már régen túl voltunk a régi rossz időkön, a salemi boszorkánypereken, de sokan még mindig nem érezték magukat szuper kényelmesen az egész woo-woo dologgal.

Ezután még több ember érkezett: a két srác az utcai kávéházból, és Max, a durva egyén, aki a boltom mellett lévő antikvárium tulajdonosa volt. És még több, általam nem ismert Globe lakos, akik mindannyian elég barátságosnak tűntek, bár észrevettem, hogy néhányan közülük vázlatos pillantásokat vetettek a pentagrammal vagy a szent hármas holddal gravírozott tárgyakra, például a mini üstjeimre és a faragott oltárdarabokra.

Mégis, senki sem jelent meg fáklyákkal és vasvillákkal, és így úgy gondoltam, hogy már emiatt is sikeresnek könyvelhetem el az estét. Az emberek kis műanyag pohárkákból kortyolgatták a bort, sajtot, kekszet és gyümölcsöt ettek, és néhányan még vásároltak is néhány dolgot. Az illóolajok és a gyertyák különösen népszerűnek tűntek, és mentálisan megjegyeztem, hogy valószínűleg gyakrabban kell majd feltöltenem ezeket a termékeket.

És akkor besétált.

Annyira a jóképű, erősen kirajzolódó vonásaira és a szigorú lófarokba hátrahúzott hosszú, éjfekete hajára koncentráltam, hogy először észre sem vettem, hogy valamiféle egyenruhát visel. Zsaru? Feltételeztem, de a Globe P.D. tagjai, akiket a városban töltött időm alatt kiszúrtam, sötétkék egyenruhát viseltek, míg ez az idegen khaki színű volt.

"Calvin Standingbear" - szólalt meg Josie hangja a fülem mellett, és megfordultam, hogy meglássam, egy méterre mögöttem áll, arcán tudálékos mosollyal. "Ő a San Ramon apacs törzs rendőrfőnöke. Ők működtetik a kaszinót az út mentén."

Aha. Halványan emlékeztem, hogy láttam egy kaszinóhoz vezető leágazást, amikor a Bogárral felfedezőútra indultam, de mivel a szerencsejáték sosem volt az én világom, nem nagyon foglalkoztam vele. És tudtam, hogy láttam olyan embereket vásárolni a globe-i Walmartban, akikről azt gondoltam, hogy amerikai őslakosok, bár semmit sem tudtam a helyi törzsről.

"Remélem, nem azért van itt, hogy ellenőrizze az alkoholtartási engedélyt vagy ilyesmi" - viccelődtem. Josie biztosított arról, hogy amíg elajándékozom a bort, és nem várom el, hogy az emberek cserébe vásároljanak valamit, addig nem lesz semmi bajom, de a gyomrom így is, úgy is idegesen felfordult.

Vagy talán egyszerűen csak a testem döntött úgy, hogy így reagál a boltba az imént belépett istenszerű példányra.

Meglengette a kezét. "Ó, a törzsi rendőrségnek itt a városban nincs hatásköre. Nem, valószínűleg azért ugrott be, hogy megnézze, mert kíváncsi volt. Az emberek azóta beszélnek erről a helyről, mióta beköltöztél."

"Fogalmam sem volt róla, hogy ennyire beszédtéma vagyok."

Rendben, a megjegyzésem valószínűleg kissé álságos volt. Nem, sosem nőttem fel egy kisvárosban, de tudtam, hogy az érkezésem némi felhördülést váltott ki Globe-ban, már csak azért is, mert egy ekkora városba nem sokan költöznek, és ha valaki megjelenik, és látatlanban megvesz egy jól látható ingatlant - ráadásul készpénzért -, az természetesen elindítja a szóbeszédet.

Honnan tudták, hogy készpénzzel fizettem a lakó/munkahelyemért? Mert lehet, hogy még nem voltam olyan régóta a környéken, de már megtanultam, hogy Josie világszínvonalú pletykafészek. Hajlamos volt belecsempészni a beszélgetésekbe az emberekről és a dolgaikról szóló ízelítőket, inkább oldalról közelítette meg őket, minthogy teljes körű bejelentést tegyen, és mégis elég nyilvánvaló volt, hogy az új szülővárosomban nehéz lesz titkolózni.

Nem mintha sok titkot kellett volna megtartanom. Igaz, nem mondtam ki, hogy a macska, akit örökbe fogadtam, valójában egy átkozott ember álruhában, de egyébként az emberek nagyjából már tudták rólam a legrosszabbat... vagy legalábbis azt, amit a legrosszabbnak tartottak volna. Végül is, ha el akartam volna titkolni, hogy gyakorló boszorkány vagyok, valószínűleg nem nyitottam volna egy nagy, öreg pogány boltot Globe történelmi belvárosában.

A megjegyzésemre csak egy tudálékos mosolyt kaptam Josie-tól. Aztán - legnagyobb bánatomra - felemelte a kezét, és azt kiáltotta: "Calvin! Gyere, ismerkedj meg Selenával!"

Legszívesebben elsüllyedtem volna a frissen csiszolt padlón. Ehelyett sikerült megállnom, és mindent megtettem, hogy semleges, teljesen nem szexuális jellegű érdeklődőnek tűnjek, amikor odasétált hozzám. Amint közelebb ért, rájöttem, milyen magas is valójában. Egy méter ötvennyolc voltam harisnyában, szóval nem voltam éppen az, amit alacsonynak lehetett nevezni, de még így is úgy tűnt, mintha fölém tornyosult volna.

Barátságos mosoly ráncolta meg sötét szemét, ami körül néhány nevetőráncot mutatott. "Helló, Selena" - mondta. A hangja mély volt, és olyan megfontoltan beszélt, mintha minden egyes szót megfontolt volna, mielőtt a szabadba ereszti. "A bolt nagyon szépnek tűnik."

Teljesen prózai szavak, mégis nevetséges ütemben kezdett el verni a szívem. Igen, nevetséges. Felnőtt nő voltam, aki két hónap múlva betölti a harmincat. Nem kellene úgy reagálnom egy férfira - na jó, egy eléggé pompás példányra, de akkor is -, mintha valami hetedikes lennék, akit először hívnak táncolni.

"Köszönöm" - válaszoltam. Josie azt mondta, hogy ő a rezervátum rendőrfőnöke. Ez azt jelentette, hogy hívjam őt Standingbear főnöknek? Ez volt a hivatalos titulusa, de volt egy olyan érzésem, hogy idiótán hangzana, ha hangosan kimondanám a szavakat. Talán jobb lenne, ha egyáltalán nem mondanám ki a nevét. "Brett és Hazel tényleg segítettek abban, hogy az elképzelésem életre keljen."

Ó, istennő, ez olyan nagyképűen hangzott. Bárcsak ráharaphatnék a nyelvemre, de mivel a kár már megtörtént, úgy gondoltam, talán jobb, ha sietek tovább, és remélem, hogy nem vette észre.

"Kérsz egy pohár bort?" Kérdeztem.

"Nem, amíg egyenruhában vagyok" - mondta, és ismét kínos pír szaladt az arcomra. A fenébe is, tényleg elrontottam a dolgokat, nem igaz? De mielőtt még bocsánatkérést dadoghattam volna, folytatta: " Hozok magamnak egy kis vizet. Azért köszönöm az ajánlatot."

Bólintottam, és megpróbáltam mosolyogni. Josie ekkor lépett közbe, és így szólt: "Calvin, hallottam egy pletykát, hogy a törzs azon gondolkodik, hogy lemondja a jövő havi pókerbajnokságot. Mondd, hogy ez nem igaz."

Talán kissé megrándult a szája a túlságosan tragikus hangnemtől. "Már megbeszéltük ezt. Az elmúlt években visszaesett a részvétel, és azon gondolkodunk, hogy vajon megéri-e még a fáradságot."

"De olyan sokat hoz a városnak" - tiltakozott a lány. "Talán csak egy kicsit többet kellene reklámozni."

A férfi arckifejezése nem változott. "Majd felhozom a véneknek. Hamarosan döntenünk kell, akárhogy is legyen."

Josie ragyogó kék szeme úgy felcsillant, hogy már kezdtem megtanulni rettegni tőle. "Meg kéne kérned Selenát, hogy varázsoljon neked egy bőségvarázst!"

"Nem hiszem..." - kezdtem, de ő intett a kezével, még akkor is, amikor Calvin szája sarkának rándulása ferde mosollyá változott.

"Megfontolom a dolgot" - mondta, majd felém biccentett. "Örülök, hogy megismertelek, Selena. Nagyszerű üzleted van itt."

És mielőtt akár én, akár Josie bármi mást mondhattunk volna, elindult a frissítők felé.

Igyekeztem nem vádaskodni, amikor megjegyeztem: "Hát, ez jobban is elsülhetett volna".

Újabb elutasító kézlegyintés. "Ó, jól ment. Szerintem kedvel téged."

"Ezt kétlem."

Kuncogott. "Ó, de én ismerem Calt, te pedig nem. Ő nem az a típus, aki bókokat osztogat, ha azok nem indokoltak. Látszik rajta, hogy lenyűgözte a bolt." A hangja lejjebb ereszkedett, és hozzátette: "Szingli, ha esetleg érdekelne".

"Nem érdekelt" - mondtam ropogósan, még akkor is, ha ez egyenesen hazugság volt.

"Mm-hmm." Úgy látszik, Josie sem vette be. "Soha nem voltam házas. Nem tudom, miért. Gondolom, csak várta, hogy a megfelelő lány jöjjön."

Miután ezt a megjegyzést elmondta, tudálékos pillantást vetett rám, majd ő is elindult a frissítőasztal felé, bár - megkönnyebbülésemre - nem Calvin Standingbearhez közeledett, hanem megállt, hogy egy vele egykorú, bár közel sem olyan extravagáns párral beszélgessen.

Egy számomra ismeretlen nő várakozott a pultnál, egyik kezében egy kristályba ágyazott gyógyító gyertyával, így odasietettem, hogy elintézzem a vásárlását. Utána még néhányan követtek, köztük egy pár lány, akik úgy néztek ki, mintha még mindig középiskolások lennének. Nagy kuncogással vásároltak egy pakli holdorákulum-kártyát és néhányat a kisebb, kevésbé drága kristályaim közül, és azon tűnődtem, vajon mennyire akarják komolyan venni a vásárlásaikat.

De legalább hasznos figyelemelterelésként szolgáltak, és mire végeztem a velük való foglalkozással, felnéztem, hogy Calvin Standingbear már elhagyta az épületet. Nem tudtam kivédeni a csalódottság szúrását, ami átjárta a lelkemet, amikor rájöttem, hogy elment, bár próbáltam magamnak azt mondani, hogy elég butaság volt felháborodni azon, hogy nem maradt itt. Még ha érdeklődött is irántam - és semmi okom nem volt azt hinni, hogy igen -, egy nyílt nap egy New Age boltban, ahol néhány tucat ember téblábol, nem éppen a legjobb helyszín egy meghitt beszélgetésre.

Hazel Marr odajött a pulthoz, zöldes szeme szórakozottan csillogott. "Látom, találkoztál a rezidens csődörrel."

"Micsoda?" Kérdeztem, próbáltam megjátszani a hülyét.

Ezüst karperecek csilingelésével keresztbe tette a karját. Ha nem régi farmerben és festékfoltos pólóban volt, akkor a bohém ruhatár részlegben velem is felvehette a versenyt. Ma este egy kötött-festett tankruhát viselt, rajta egy élénk rózsaszín kardigánnal. "Calvin Standingbear. Úgy néztél rá, mint ahogy egy Weight Watchers-drogos bámul egy szelet csokoládétortát."

Ennyit arról, hogy megpróbáltam közömbösen viselkedni. "Ennyire nyilvánvaló voltam?"

"Valószínűleg nem mindenki számára" - válaszolta, nyilvánvalóan szánalmat érezve irántam. "De ugyanezt az arckifejezést én is éreztem már a saját arcomon, úgyhogy azt hiszem, emiatt könnyű volt felismerni."

"Jártál vele valaha is?"

"Calvin? Nem." Nevetett, egy bűnbánó kis kuncogás, amely nem tudta egészen elrejteni a helyzet miatti csalódottságát. "A San Ramon apacsok magukban maradnak. Úgy értem, bejönnek a városba bevásárolni, vagy elmennek enni, esetleg inni, de nem nagyon vegyülnek el. Nem vagyok globe-i, de már hét éve élek itt, és nem hiszem, hogy valaha is hallottam volna arról, hogy bármelyikük is randizna vagy feleségül menne valamelyikünkhöz, honiakhoz."

"'Honkies'?" Megismételtem.

Hazel elvigyorodott. "Hát, ahogy az amerikai őslakosok hívnak minket, fehéreket. Mindenesetre Calvin biztos, hogy vesztett ügy, de ez nem jelenti azt, hogy nem próbálom megnézni, amikor csak az utamba kerül. A nézelődés még senkinek sem ártott."

Nem... hacsak az agyad nem kezdett el mindenféle valószínűtlen forgatókönyveket gyártani az úgynevezett "nézés" eredményeként. Azon tűnődtem, vajon mi a fenét gondolt Josie, amikor ilyen átlátszóan mutatkozott be. Egyik beszélgetésünk során elmondta, hogy Globe-ban született és nőtt fel, hogy a családja generációk óta ott él, szóval nem mintha nem tudott volna már a San Ramon törzs távolságtartó viselkedéséről. Valahogy úgy gondolta, hogy egy Los Angeles-i boszorkánynak talán van esélye ott, ahol a helyi nők közül senkinek sem volt?

Ismétlem, nem az a fajta beszélgetés, amit egy ilyen tömegben szerettem volna folytatni. Elraktároztam a kérdéseimet későbbre, és azt mondtam: " Azt hiszem, csatlakozom hozzád a keresésben. Eddig nem sok esélyest láttam ebben a városban."

Hazel még mindig inkább mulatságosnak tűnt, mint bármi másnak, úgyhogy úgy véltem, nem volt túlságosan csalódott a helyi randevújelöltek hiánya miatt. "Nem, ha kalandokat keresel, sokkal jobban tetted volna, ha L.A.-ben maradsz." Az arckifejezése spekulatívvá vált. "Miért döntöttél Globe mellett?"

Meg is volt. Tudtam, hogy azóta töprengett ezen a kérdésen, amióta először átjött az üzletbe, hogy árajánlatot adjon a mennyezeti falfestményekre. Persze túl udvarias volt ahhoz, hogy megkérdezze, de biztos voltam benne, hogy szinte mindenki ugyanezen töprengett. Mondtam Josie-nak, hogy elegem van Los Angelesből, és ki akarok jutni a nagyvárosból valahová, ahol láthatom az eget és szívhatok egy kis friss levegőt, de Globe még mindig furcsa választásnak tűnt. Valaki az én érdeklődési körömmel jobban tette volna, ha Sedona New Age-paradicsomába költözik, vagy akár a Verde-völgybe, ahová az ottani boripar miatt sok turista érkezett.

Természetesen nem mondhattam el Hazelnek, hogy azért kerültem a félreeső bányászvárosba, mert az ingám és a Tarot-kártyáim is oda vezettek. Vagy talán mégis. Már teljesen elmentem, hogy mindenki láthassa, így nem mintha szörnyen meglepődött volna egy ilyen felfedezésen.

"Az univerzum vezetett ide" - mondtam, és megkönnyebbülésemre elmosolyodott, és ivott egy kortyot a Walmart merlot-ból.

"Azt hiszem, sokan elmondhatjuk ezt arról, hogy hová jutottunk" - válaszolta. "Tudtam, hogy olyan helyre vágyom, ami nem turistáskodik, de olyan várost akartam, ami a hegyekben van, ahol minden nap találok valami festegetnivalót".

Nos, Globe-ban határozottan megtalálta ezt. A környezetünk nem volt olyan lélegzetelállító, mint Sedona vagy Flagstaff - vagy legalábbis a látott fotók alapján azt hittem, hogy az lesz -, de szinte minden irányban hegyek emelkedtek, és nem kellett messzire menni, hogy igazán lélegzetelállító kilátást találjunk.

"Persze - folytatta -, nekem szinte minden hegy jól áll, hiszen Iowában nőttem fel. Ott nem sokkal több, mint dombok."

Soha nem jártam a Középnyugaton, de mégis tudtam, hogy nem mond mást, mint az igazat. Belülről megköszöntem az univerzumnak, hogy olyan helyre küldött, ahol érdekes a táj. Miután egész életemet Dél-Kaliforniában töltöttem, ahol szinte mindenütt hegyek és dombok sorakoztak, tudtam, hogy úgy éreztem volna, mintha valami hiányzott volna, ha Iowában, Kansasban vagy Oklahomában kötök ki.

Beszélgettünk még egy kicsit, és megbeszéltük, hogy másnap ebédre találkozunk az Olamendi's-ben, az utcában lévő mexikói étteremben. Hazel elindult, hogy beszélgessen Bryannal és Krisszel, a kávézót üzemeltető srácokkal, és én is hálás voltam, hogy az útjaink keresztezték egymást. Lehet, hogy nem sok romantikus lehetőségem volt az álmos kis Globe-ban, de legalább találtam egy barátot, ami több volt, mint amennyit Los Angelesben szereztem. Az emberek, akikkel barátkoztam, az biztos, de senki, akivel összejöhettem volna ebédelni vagy kávézni.

Ezután eladtam még néhány dolgot - kristályokat, olajokat és néhány könyvet, sőt még néhány hímzett szoknyát is Indiából, amit azért rendeltem, hogy lássam, érdekel-e valakit az a fajta ruha, amit nem lehet kapni a helyi Walmartban -, és végül nyolc óra felé járt az idő, és ideje volt mindent bezárni. Josie megkérdezte, szeretném-e, ha maradna és segítene takarítani, de mivel nem volt túl sok tennivaló, megköszöntem neki, de azt mondtam, hogy erre nincs szükség.

Mivel mindenki rendet tartott, és a használt poharakat, szalvétákat és tányérokat az általam kihelyezett újrahasznosító kukába dobta, nem sok dolgom maradt, csak az, hogy összeszedjem az el nem fogyasztott ételt, és letegyem az alsó lépcsőfokra, hogy fel tudjam vinni az emeletre, és betehessem a hűtőbe, amikor befejeztem a bezárást. Egy kis szünetet tartottam, hogy áttegyem az esti bevételt abba a kis tasakba, amelyet a helyi Wells Fargo adott, és máris készen álltam arra, hogy befejezzem az éjszakát.

Az ajtón csengő csilingelt, és felpillantottam, arra gondolva, hogy talán valaki hátrahagyott egy személyes tárgyat, és azért jött, hogy elhozza. De ez a lehetőség nem tűnt teljesen helyénvalónak, mivel nem találtam semmit, miközben rendet raktam a boltban.

Aztán a tekintetem találkozott a férfiéval, aki az imént lépett be az üzletbe, és a szívem valahol nagyjából a lábam környékére esett.

"Helló, Selena" - mondta Lucien Dumond.